C O S S O S
CAN GINESTAR, SANT JUST DESVERN. 14.02.13 - 14.04.13
Cossos entre sol i terra.
Jo rodo, tu rodes, ell roda, tots rodem.
Partícules rodant de manera multidireccional
i en diferents freqüències.
Sota la llum, els fluxos de les més denses,
projecten ombres que multipliquen
les geometríes sobre el terra.
Una interpretació de COSSOS, de Dolors Puigdemont
L'obra creativa de Dolors Puigdemont mai no deixa de produir un estímul sensorial, estètic, i, molt menys encara, mai no deixa de provocar un estímul per pensar. En això consisteix el gran art: dispara la imaginació i eixampla el coneixement en tantes dimensions.
Partim de la pròpia cosmovisió a l'hora de situar-nos davant d'una obra d'art. Per aquest motiu, en la contemplació meravellada de la mostra Cossos, aquestes figures etèries, aèries, mòbils i lluminoses que són una representació artística dels camps electromagnètics que configuren el nostre cos, una imatge molt viva anava sorgint del meu pensament: l'Àngel, o Home o Dona de Llum, o Naturalesa Perfecta, segons Hermes i que Sòcrates recull en la seva filosofia, així com la via espiritual del sufisme l'hereda de Zaratustra.
I què és aquest Àngel, Home o Dona de Llum, o Naturalesa Perfecta? En ser-li preguntat, diu Sòcrates que Hermes va respondre: És l'entitat espiritual (o celestial, Àngel interior) del filòsof, entitat que està unida al seu astre, la que governa el filòsof i li obre els ulls a la saviesa, li ensenya el que és difícil, li revela el que és just i li suggereix les claus per obrir les portes (del misteri), ja sigui en la vigília o en somnis.
En llenguatge modern, pres de la psicoanàlisi junguiana, diríem que aquest Àngel, Home o Dona de Llum, o Naturalesa Perfecta, és el nostre Jo Superior, entitat lluminosa, mòbil, aèria, etèria, i que la ciència més avançada explica a través dels camps electromagnètics. En definitiva: som nosaltres mateixos segons la nostra veritable naturalesa; és a dir, en estat pur, incontaminat, com devíem ser abans de l'Exili del Paradís, segons el relat bíblic de la Caiguda en el Temps i en la Història per part dels humans.
Podríem veure aquesta entitat lluminosa com tot allò bell, bo i veritable que contenim i que podem irradiar. Podem imaginar figuracions d'aquesta entitat de llum (i diria que eterna, si s'és creient) que som. Amb la seva imaginació lliure i inspirada, Dolors Puigdemont ha creat unes figures que transparenten aquesta llum, i que ara ens invita a compartir a través de la mostra Cossos.
Teresa Costa-Gramunt
Gener de 2013
Pintar l'aire
Són molts anys, Dolors, d'observar el teu viatge per la vida; de com has anat del més tangible cap a tot allò que no es pot tocar amb les mans. Visualitzes coses diferents en funció del moment en el què vius, em deies fa uns dies en el taller, però és la sensació de l'energia quan s'expandeix en el cos el que em va fer pensar en Malèvitx quan reflexiona sobre el procés creatiu. Ell ens diu que "per traduir la seva sensació del món, el pintor no posa a punt el color i la forma abans de que sorgeixi en la seva imaginació la llum que ha sentit" i és aquesta correspondència de la llum amb la sensació el que provoca una suma d'elements energètics diferents amb totes les variants dinàmiques incloses. L'existència visual és un fet que no es pot dividir perquè tan sols desapareixen o canvien les coses, perquè "la percepció dels fenòmens de l'univers no pot fer-se tan sols a través de les seves línies formals, sinó de manera exclusiva a través de la sensació de la seva essència"1.
Actuar des de la pròpia experiència t'ha fet sentir com la matèria i la ment són el mateix, trobant aquell camí que -segons el bioquímic Joan Dispenza- ens permet accedir a la lucidesa de com allò "físic és metàfora de lo psíquic", a la relació promíscua on tot està relacionat. Ell ens diu com el que sembla sòlid (la matèria), conté "abismes de buit", perquè "en l'àtom, entre els electrons i el nucli, hi ha immensitats de buit... O sigui, les rajoles de la matèria estan buits"2.
Si observem el cercles del terra de Can Ginestar on estan penjats aquests volums transparents de malla galvanitzada, veurem com es mouen i interactuen les ombres en moviment, però la càmera -a través de les projeccions i les pantalles de vídeos- s'encarrega de substituir l'ull humà per complementar la percepció múltiple, de la mateixa manera que, sota la llum, els Cossos projecten els diferents tipus de flux per multiplicar les geometries sobre el terra. Cal destacar la importància d'aquestes ombres mòbils, escàpoles, dins l'exactitud de les formes, les geometries sagrades, la ciència, les energies i, en definitiva, la intel·ligència còsmica de la vida. Els volums transparents es mouen en l'aire, com nosaltres dins el nostre cos, com la terra sobre el seu eix de rotació, com tots els elements de l'univers, uns dins dels altres i, quan giren, s'espongen mentre la llum pinta d'ombres l'espai.
Glòria Bosch
1. Kazimir Malévich, Escritos, Madrid, Editorial Síntesis S.A, 2007. pàgs. 530-537
2. Entrevista de Víctor-M. Amela amb Joe Dispenza, dins la secció “La Contra”, Barcelona, La Vanguardia, 14 d'agost de 2007
Enllaç al blog municipal de Sant Just Desvern:
http://desverncultura.wordpress.com/2013/02/26/cossos-2013-natura-i-espai-1986/
Vídeo general de la sala:
http://www.youtube.com/watch?v=ma81BFp195M
Altres vídeos:
http://www.youtube.com/watch?v=3VAlyfTRoW0
Currículum
Dolors Puigdemont, neix a Amer, Girona. Actualment viu al Baix Llobregat i a la Vall d'en Bas.
Es llicenciada en Pintura per la Facultat de Belles Arts de Barcelona.
Exposicions individuals
2014
|
"Penjar d'un
fil". Tinglado 2, Tarragona
|
2013
|
"Cossos". Can Ginestar, Sant Just Desvern (Barcelona)
|
2013
|
"Fulles i fils". Salt (Girona)
|
2011
|
“Batecs i Fluxos”. Les
Bernardes. Salt (Girona)
|
2010
|
"Arbre d'aigua".
Instal·lació a la 10a Exposició de Flors. Les Bernardes. Salt (Girona)
|
2009
|
"Columnes de
Talia". Espai Maragall. Gavà (Barcelona)
|
2009
|
"Vida d'aigua".
Palau Falguera. Sant Feliu de Llobregat (Barcelona)
|
2008
|
“Caladís”. Galeria Eude.
Barcelona. Cat.
|
2006
|
"Mar Blanca".
Museu d'Art Modern. Tarragona. Cat.
|
2006
|
"Obertures".
Galeria Antoni Pinyol. Reus
|
2003
|
"Boscos de la Vall de Sant Just". Casa de Cultura de Sant Just Desvern. Barcelona. Cat. |
"Fils d'aigua".
Galeria Eude de Barcelona. Cat.
|
|
2001
|
"Vestit per Laura". Instal·lació a New-Art 2001. Barcelona. |
2000
|
"Bosc de fils". Jardins del Museu. Museu d'Art. Girona. |
"Estances IV".
Quatre estances i un vestit per l'ànima". Museu Tèxtil i d'indumentària.
Barcelona.
|
|
1999
|
"Alè - hýle". Expoart Galeria Angela Rodeja. Girona. |
"Arbor Intrat".
Galeria Eude. Barcelona. Cat.
|
|
1998
|
"Bany de Color". Instal·lació a New-Art 98. Barcelona. |
1997
|
"Pilars de l'Alba" Galeria Eude de Barcelona. Cat. |
"Anirem a l'Hotel". Instal·lació a New-Art 97. Barcelona.
|
|
1996
|
"Fulles".
Galeria Expoart. Girona.
|
1995
|
"Germen i Fluxos". Galeria Eude de Barcelona. Cat. |
1993
|
Cicle-recicle". Torre
Vella de Salou.
|
1989
|
"Arbres de la Vida ". Galeria Gloria de Prada de Barcelona. Cat. |
1988
|
Inici". Casa de Cultura de Sant Just Desvern. Barcelona. |
"Gemes 88". Capella de Sant Roc de Valls. Cat. | |
"Flors i Aigua".
Sala d'Art Empordà de Palafrugell. Girona. Cat.
|
|
1987
|
Paisatge i Arrels". Galeria d'Art de Reus. |
"Gemes". Casa de
Cultura de Quart de Poblet. València.
|
|
1986
|
"Natura". Escola Taller d'Art de Reus. Cat. |
"Natura i
Espai". Casa de Cultura de Sant Just Desvern.
|
Exposicions col·lectives
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
No hay comentarios:
Publicar un comentario